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Syrische Musikerinnen: Performance, Netzwerke, Zugehörigkeit

Women Musicians from Syria: Performance, Networks, Belonging

Anja Brunner (ORCID: 0000-0001-7438-7111)
  • Grant-DOI 10.55776/V706
  • Förderprogramm Elise Richter
  • Status beendet
  • Projektbeginn 01.01.2020
  • Projektende 31.12.2024
  • Bewilligungssumme 360.848 €
  • E-Mail

Wissenschaftsdisziplinen

Kunstwissenschaften (70%); Soziologie (30%)

Keywords

    Performing Belonging, Syria, Music and Diaspora, Intersectionality, Transnationalism, Women Musicians

Abstract Endbericht

Das Projekt Women Musicians from Syria: Performance, Networks, and Belonging/s after Migration erforscht Leben und Musik von fünf syrischen Musikerinnen, die seit dem Ausbruch des syrischen Bürgerkrieges nach Österreich und Deutschland migriert sind und hier weiter ihrer musikalischen Tätigkeit nachgehen: Eine Violinistin spielt europäische und arabische Kunstmusik, eine Sängerin singt arabische Lieder, eine Singer-Songwriterin macht Covers von Pop/Rock/Hip-Hop-Songs, eine Singer-Songwriterin und Gitarristin macht arabische Eigenkompositionen, und eine Quanun-Spielerin präsentiert traditionelles Repertoire. Durch Interviews, teilnehmende Beobachtung, Dokumentation der Netzwerke, Ressourcen und Auftritte analysiere ich die Biografien und die (musikalischen) Aktivitäten der Musikerinnen. Das Projekt zeigt auf diese Weise, welche Zugehörigkeiten auf emotionaler und institutioneller Ebene im Leben und der Musik der Musikerinnen relevant sind und werden. Zugehörigkeit wird in diesem Projekt nicht als fixiert, sondern als prozesshaft und wandelbar verstanden. Zugehörigkeiten sind miteinander verflochten und beeinflussen sich gegenseitig. Ist es wichtiger Syrerin, Migrantin/Flüchtling, Frau zu sein, oder eher Muslimin, Musikerin, Künstlerin, oder Alawitin? Wie hängen diese Zugehörigkeiten voneinander ab? Wie verändern sie sich, speziell nach der Migration? Inwiefern beeinflusst die (mediale) Klassifikation als Flüchtling und Syrerin das Gefühl der (Nicht-)Zugehörigkeit? Und vor allem: Welche Zugehörigkeiten sind in Musik präsent und werden präsentiert? Wie werden diese Zugehörigkeiten aufgeführt und mit Musik kommuniziert, und wie verändert sich dies durch Migration? Beginnend bei den individuellen Musikerinnen folge ich diesen entlang ihrer Netzwerke, Auftritte, und Biographien und zeige die Vielfalt möglicher Zugehörigkeiten und die Diversität unter den SyrerInnen. Speziell in musikalischen Performances und musikalischen Leben ist diese Vielfalt offensichtlich; sie reicht von Zugehörigkeiten zu musikalischen Netzwerken, Familien, religiösen Gemeinschaften, einer oder mehreren Nationen, bis zur zugeschriebenen Gruppe der MigrantInnen. Welche Zugehörigkeiten jeweils relevant werden, ist abhängig von anderen Zugehörigkeiten, dem Kontext, sowie der Motivation zur Präsentation von Zugehörigkeiten. Dieses Projekt gibt Einblick in das musikalische Leben von Syrerinnen in Deutschland und Österreich und trägt so zur kontroversen öffentlichen Debatte über Flüchtlinge und Integration bei. Es bereichert die Forschung zu Musik und Diaspora um theoretische Konzepte der Intersektionalität, Transnationalismus und Belonging. Meine Forschung ermöglicht mehr Verständnis für die Komplexität von Zugehörigkeit und Sein, auch innerhalb unserer Gesellschaft, und stellt einer politischen Diskussion, die Menschen anderer Hautfarbe, Religion oder Herkunft fertige Identitäten zuschreibt, wissenschaftlich fundierte Erkenntnisse entgegen.

This research project followed the lives and music of women musicians from Syria, focusing on selected women who migrated to Austria and Germany after the outbreak of the Syrian civil war and continued their musical work after migration. By exploring the networks, opportunities, and performances of these musicians through interviews and participant observation, the research documented their biographies and (musical) activities in their life after migration. The project shows which belonging/s - on an emotional and institutionalised level - are relevant in the lives and music of the women musicians. Is it more important to the musicians to be Syrian, migrants/refugees, women or mothers, or is it more important to be Muslim, of a certain age, musicians, artists, or an Alawite? How do these aspects depend on, and influence each other? How do feelings and politics of belonging change in different situations and over time, particularly after migration? How does being classified as 'refugee' or 'Syrian' by others influence the feeling of (non-)belonging? And most importantly: which aspects of belonging are present and presented in music, and how are they performed and communicated through music? How did this change with migration? Placing the individuals and their experiences at the centre of the research, we were able to analytically engage with the multitude of possible belonging/s, effectively dismissing the widespread notion of a coherent Syrian diasporic group. Belonging is understood as a process, as changeable, and as interdependent to other belongings. This is particularly apparent within musical performances and musical life. Belonging can range from musical networks to family relations, to religious communities, to nationality, or to an externally asserted group such as 'migrants', and may also take structural categories like gender and class into account. Primarily working together with four musicians, the research shows that belonging that becomes relevant and is performed in music and beyond strongly depends both on different associations of belonging and on the context and intention to present certain belongings. As a significant part of fieldwork coincided with the COVID-19 pandemic, this research also provides valuable data on how migrated musicians navigated the specific challenges like social distancing and the temporary closure of performances spaces. During the project, we were able to expand the focus in two directions. First, we undertook an ethnographic case study of a specific concert series that invited ethnically marked female musicians to perform in a classical concert hall, featuring one singer we had been working with closely. Second, we conducted a preliminary study on explicitly queer musicians from Syria, addressing a research gap that emerged during the early stages of our research.

Forschungsstätte(n)
  • Universität für Musik und darstellende Kunst Wien - 100%
Internationale Projektbeteiligte
  • Raimund Vogels, Universität Hildesheim - Deutschland

Research Output

  • 15 Publikationen
  • 1 Disseminationen
  • 1 Wissenschaftliche Auszeichnungen
  • 1 Weitere Förderungen
Publikationen
  • 2023
    Titel Postcolonialism; In: The Routledge Handbook of Music and Migration - Theories and Methodologies
    DOI 10.4324/9781003309437-35
    Typ Book Chapter
    Verlag Routledge
  • 2023
    Titel A Challenge of Class? Musical Diversity in Western Art Music Concert Halls. An Example from Vienna
    Typ Conference Proceeding Abstract
    Autor Balser-Schuhmann
    Konferenz 38th European Seminar in Ethnomusicology
  • 2023
    Titel Postkolonialismus; In: Musik und Migration. Ein Theorie- und Methodenhandbuch
    Typ Book Chapter
    Autor Brunner
    Verlag Waxmann
    Seiten 134-137
  • 2023
    Titel 'Jewels' within the Sound Archive: Unfolding the Metaphor's Materialities.
    Typ Conference Proceeding Abstract
    Autor Ocaña Guzman
    Konferenz British Forum of Ethnomusicology
  • 2023
    Titel Negotiating sounding and moving boundaries in between belonging/s and stereotype/s through the experiences and performances of queer musicians and dancers from Syria in Austria and Germany.
    Typ Conference Proceeding Abstract
    Autor Ocaña Guzman
    Konferenz International Council for Traditional Music Austria, Jahrestagung
  • 2024
    Titel Eine Frage der Exzellenz und Klasse? Diversifizierungsprojekte in Institutionen für Westliche Kunstmusik - ein Beispiel aus Wien
    Typ Conference Proceeding Abstract
    Autor Balser-Schuhmann
    Konferenz Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung
  • 2024
    Titel Mehr Demokratie in Institutionen europäischer Kunstmusik? Beobachtungen zur Konzertreihe "Wiener Stimmen" im Wiener Musikverein
    Typ Conference Proceeding Abstract
    Autor Brunner A
    Konferenz Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Musikwissenschaft
  • 2024
    Titel Research (With) Individual Musicians After Forced Migration: Chances and Limits in Collaboration
    Typ Conference Proceeding Abstract
    Autor Brunner A
    Konferenz Annual Meeting of the Society of Ethnomusicology
  • 2024
    Titel Excluded or Included? Syrian Musicians Performing Musical (Non-)Belonging after Forced Migration
    Typ Conference Proceeding Abstract
    Autor Brunner A
    Konferenz European Seminar in Ethnomusicology
  • 2024
    Titel Konferenzbericht zur Konferenz Music, Migration, Belonging/s in 21st-Century Europe (November 2023), im Rahmen des FWF-Projekts Women Musicians from Syria: Performance, Networks, Belonging/s after Migration
    Typ Journal Article
    Autor Brunner A
    Journal mdw-Magazin
    Link Publikation
  • 2024
    Titel "Our songs are shreds of memories." An interview with the musicians Basma Jabr and Orwa Saleh.; In: Musik, Erinnern und kulturelles Gedächtnis - Music, Remembering, and Cultural Memory.
    Typ Book Chapter
    Autor Brunner
    Verlag Universitätsverlag Hildesheim
    Seiten 253-270
  • 2022
    Titel Popular Music, Forced Migration from Syria, and Welcome Culture in Germany and Austria; In: Transformational POP: Transitions, Breaks, and Crises in Popular Music (Studies)
    Typ Book Chapter
    Autor Brunner
    Verlag ~Vibes-The IASPM D-A-CH Series
    Link Publikation
  • 2022
    Titel Syrian musicians in Vienna: The complexity of class in urban musical life
    Typ Conference Proceeding Abstract
    Autor Brunner A
    Konferenz World Conference of the International Council for Traditional Music, ICTM
  • 2021
    Titel Women* Musicians from Syria in Europe: Agency, Intersectionality, and Networks
    Typ Conference Proceeding Abstract
    Autor Brunner A
    Konferenz Conference "Female Leadership in Music", Faculty of Dramatic Arts, Belgrad
  • 2021
    Titel Contesting (Musical) Boundaries: Women Musicians from Syria in Austria and Germany
    Typ Conference Proceeding Abstract
    Autor Brunner A
    Konferenz Symposium Transkulturalität_mdw 2021 "Contesting Border Regimes - Sounds and Images", Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien, Österreich
Disseminationen
  • 0 Link
    Titel Interview for national newspaper
    Typ A press release, press conference or response to a media enquiry/interview
    Link Link
Wissenschaftliche Auszeichnungen
  • 2021
    Titel Keynote Speaker
    Typ Personally asked as a key note speaker to a conference
    Bekanntheitsgrad Continental/International
Weitere Förderungen
  • 2023
    Titel Reverse Ethnomusicology: Migrant Musicians As Researchers
    Typ Research grant (including intramural programme)
    DOI 10.55776/tai724
    Förderbeginn 2023
    Geldgeber Austrian Science Fund (FWF)

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