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Neuromatic Game Art

Neuromatic Game Art

Margarete Jahrmann (ORCID: 0000-0001-8919-286X)
  • Grant-DOI 10.55776/AR581
  • Förderprogramm Entwicklung und Erschließung der Künste
  • Status beendet
  • Projektbeginn 01.04.2020
  • Projektende 30.09.2023
  • Bewilligungssumme 369.754 €
  • Projekt-Website
  • E-Mail

Wissenschaftsdisziplinen

Andere Sozialwissenschaften (20%); Elektrotechnik, Elektronik, Informationstechnik (20%); Kunstwissenschaften (50%); Philosophie, Ethik, Religion (10%)

Keywords

    Neurointerfaces, Game Art, Self-Optimising, Arts Experiments, Techno Philosophy, Flow principle

Abstract Endbericht

Der zeitgenössische digitale Imperativ zur Selbstüberwachung des Alltagslebens beinhaltet tiefere Fragen zu Privatsphäre und Körperdaten. Personenbezogene Daten werden zunehmend online zugänglich gemacht, kapitalisiert und Teil eines sozialen Bewertungssystems. Mit einem wachsenden Markt von Konsumenten-Neurointerfaces wird die Verwendung von Gehirnwellen-Analyse-Geräten, die in die Privatsphäre von Gedanken und Emotionen eindringen, zunehmend als Spiel verkauft - um Benutzer zu beruhigen. Der inhärente gesellschaftliche Zwang zur Selbstoptimierung ist eine alarmierende Folge dieser Tendenzen. Eine kritische Bewertung von Neurointerfaces, die ursprünglich für wissenschaftliche und medizinische Zwecke entwickelt wurden, fehlt bislang. Ebenso gilt es, Phänomene technologisch gesellschaftlicher Zwänge zur Selbstoptimierung künstlerisch zu beleuchten und in spielerischen Experimenten und künstlerisch forschenden Versuchsanlagen zu interpretieren. Hier schlagen wir vor, diese Herausforderung als kunstbasierte Forschungsfrage anzunehmen, indem wir das Potenzial von Kunst als Aktivismus nutzen und eine neue Form der experimentellen Spielkunst - neuromatic game art vorstellen. Forschungsziel ist es die Möglichkeiten und Grenzen von Technologien zu hinterfragen und aufzuklären, wie Neurointerfaces das individuelle Leben beeinflussen werden. Letztlich wollen wir die gesellschaftlich gewünschte Selbstoptimierung in künstlerische Selbstdarstellung verändern. In einem Akt des Widerstands werden neuromedizinische Geräte umkonstruiert, indem zwar Einblicke in die Gehirnfunktion ermöglicht werden, diese Schnittstellen aber als kreative Ausgabegeräte genutzt werden als ein partizipatives und kreatives Werkzeug der Kunst. Die durch die künstlerisch forschende Intervention neu entstandenen Neuromatic Anordnungen werden zu innovativen Werkzeugen für künstlerische Projekte und ermöglichen das selbstgesteuerte Spiel mit den eigenen persönlichen Hirndaten zum Zweck der Erkenntnis. Das Konzept des Flusses von Gedanken im Spiel, Flow wird das Kernstück des Spieldesigns einer Reihe von Kunstwerken, von physischen und öffentlich durchgeführten Experimenten - entsprechend unserer These, dass künstlerische Forschung öffentlich inszeniert werden sollte. Nach Prinzipien der Spielmechanik präsentieren wir ein hybrides Zusammenspiel zur Untersuchung von politischen Fragen rund um persönliche Daten, Selbstoptimierung, Gehirnmessung in Bezug auf mobile Schnittstellen als Werkzeuge des täglichen Lebens. Wir zielen darauf ab, eine sich entwickelnde Debatte als Voraussetzung für gesellschaftliches Bewusstsein und Aufklärung auszulösen.

Final project summary The artistic research project Neuromatic Game Art, a collaboration of game arts, philosophy, and neuroscience, developed experimental game systems that explored the possibilities and limits of neurointerface-technology at the intersection of brain, computer, and arts. Electroencephalography (EEG) was used to measure the electrical activity of the brain. The project developed artistic forms of representing the resulting data streams in image and sound to make flow states and brain waves accessible in public performances in a playful ludic way. This experimental "Ludic Method", a major advance in art-science using repeatable and quantifiable rule systems in an artistic context, allowed to playfully integrate brain-computer interfaces into a publicly performed discourse of ethical dimensions from self-optimization using consumer-neurointerfaces to collection of personal data for AI training and the privacy issues associated with it. However, rather than utilizing neurointerfaces only in their original purpose as measurement devices of brain activity, the project re-purposed them as artistic medium for self-expression instead of self-optimization, allowing signals such as muscle activity or electrode slippage that would have been regarded as artifacts in a scientific context to be used equally and meaningfully as data in the artistic context. Already at project start, the Ludic Method approach resulted in a novel format of publicly performed artistic research, the Neuromatic Brainwave broadcasts series on social media (YouTube) in 2020 during the Covid-19 lockdowns. Art installations, exhibitions, festivals, and performances based on the same principle of playful public experimentation followed and are documented on the project webpage https://neuromatic.uni-ak.ac.at. One of the highlights was a public performance using EEG and artificial intelligence in 2021, a neurophilosophical game chat. A large language model asked techno-philosopher Mark Coeckelbergh questions about the project while his brain activity was recorded. Another important performance was "Zero Action in the Savings Bank", which dealt with the possible synchronization of brain signals from two performers in the cashier's hall of the Otto Wagner Postsparkasse, an architectural icon in Vienna. In this metaphoric work, there was no monetary transaction in the cashier's hall, only the flow of thoughts between both performers resting on examination couches and filmed by surveillance cameras. Brain waves, measured via neuro-interfaces, appeared live on a large screen like stock market prices. The Ludic Method thus allowed to lucidly demonstrate that test subjects are also experimenters by shifting the roles and making all participants co-researchers. This enabled the research project to open new ways of dealing with novel technology, adopting and examining it in an artistic setting, transporting research out of the lab into the public in a playful way, and liberating technology in a form of self-empowerment from its potentially intimidating aura and exaggerated expectations.

Forschungsstätte(n)
  • Universität für angewandte Kunst Wien - 100%
Internationale Projektbeteiligte
  • Stefan Glasauer, Brandenburgische Technische Universität (BTU) Cottbus - Senftenberg - Deutschland
  • Ulrich Götz, Zürcher Hochschule der Künste - Schweiz

Research Output

  • 1 Zitationen
  • 10 Publikationen
  • 1 Policies
  • 15 Künstlerischer Output
  • 1 Software
  • 5 Disseminationen
  • 2 Wissenschaftliche Auszeichnungen
Publikationen
  • 2021
    Titel Critical Art with Brain-Computer Interfaces: Philosophical Reflections from Neuromatic Game Art Project
    DOI 10.1007/978-3-030-90328-2_38
    Typ Book Chapter
    Autor Dobrosovestnova A
    Verlag Springer Nature
    Seiten 558-574
  • 2020
    Titel LUDICS: THE ART OF PLAY AND SOCIETAL IMPACT
    DOI 10.1515/9783035622751-017
    Typ Book Chapter
    Autor Jahrmann M
    Verlag De Gruyter
    Seiten 319-332
    Link Publikation
  • 2023
    Titel Ludic Method Ouvroir. Experimenteller FLOW, Kunst und Wissenschaft.; In: Radikale Universität, Universitäten in Zeiten globaler Umbrüche.
    Typ Book Chapter
    Autor Margarete Jahrmann
    Verlag Walter de Gruyter GmbH
    Link Publikation
  • 2023
    Titel NFT/UID/UBIK im Metaverse: eine ludisch-künstlerische Erforschung
    DOI 10.31235/osf.io/fk42d
    Typ Preprint
    Autor Jahrmann M
    Link Publikation
  • 2023
    Titel Ludic Method Ouvroir. Experimenteller FLOW, Kunst und Wissenschaft.
    DOI 10.31235/osf.io/4czrk
    Typ Preprint
    Autor Jahrmann M
    Link Publikation
  • 2023
    Titel Experimental AI, Art&Play Performances: Hybrid Ludic Assemblages.
    DOI 10.31235/osf.io/jwcfe
    Typ Preprint
    Autor Jahrmann M
    Link Publikation
  • 2020
    Titel Neurointerfaces as means of Artistic Research or Expanded Game Art
    DOI 10.31235/osf.io/qn65k
    Typ Preprint
    Autor Jahrmann M
  • 2021
    Titel Ludic Meanders through Defictionalization: The Narrative Mechanics of Art
    DOI 10.14361/9783839453452-014
    Typ Book Chapter
    Autor Jahrmann M
    Verlag Transcript Verlag
    Seiten 257-278
    Link Publikation
  • 2020
    Titel LUDIC GAMES: PLAYFUL FORMS OF INSIGHT
    DOI 10.1515/9783110665215-006
    Typ Book Chapter
    Autor Jahrmann M
    Verlag De Gruyter
    Seiten 55-66
  • 2020
    Titel Playful Forms of Insight. ReflectingTeachingArtisticResearch.
    DOI 10.31235/osf.io/7j32f
    Typ Preprint
    Autor Jahrmann M
    Link Publikation
Policies
  • 2023 Link
    Titel Creative Content Vienna
    Typ Participation in a guidance/advisory committee
    Link Link
Künstlerischer Output
  • 2023 Link
    Titel [A]I MAZE. Das Spielerische AI Labyrinth.
    Typ Artistic/Creative Exhibition
    Link Link
  • 2023 Link
    Titel AI Labyrinth. Ein räumliches System Zustands Spiel.
    Typ Artistic/Creative Exhibition
    Link Link
  • 2023 Link
    Titel KOPFGELD
    Typ Artistic/Creative Exhibition
    Link Link
  • 2022 Link
    Titel Nubes Mental. Objeto de Juego. Invited artist at 14th Biennale de Habana.
    Typ Artistic/Creative Exhibition
    Link Link
  • 2022 Link
    Titel Mindworm: Narrenturm. Augmented reality piece
    Typ Artwork
    Link Link
  • 2022 Link
    Titel ZERO ACTION IN THE SAVINGS BANK. Performative EEG Hyperscan
    Typ Performance (Music, Dance, Drama, etc)
    Link Link
  • 2021 Link
    Titel Neurophilosophy Looped performance
    Typ Performance (Music, Dance, Drama, etc)
    Link Link
  • 2021 Link
    Titel SPIKE_Clouds_Climate.Mind. Play concert performance
    Typ Performance (Music, Dance, Drama, etc)
    Link Link
  • 2021 Link
    Titel Neuromatic Brainwave Broadcast, YouTube Channel
    Typ Artwork
    Link Link
  • 2021 Link
    Titel Brain Dèrive, CARPA 2021. Colloquium on Artistic Research in Performing Arts.
    Typ Performance (Music, Dance, Drama, etc)
    Link Link
  • 2021 Link
    Titel Arg_ALT_Artivism_Thunder_Play. Exhibition and performance at CIVA Festival
    Typ Artistic/Creative Exhibition
    Link Link
  • 2021 Link
    Titel Arg_ALT_Artivism_Thunder_Play, multi-platform game with EEG
    Typ Artefact (including digital)
    Link Link
  • 2021 Link
    Titel Pink Noise Brain Jam Session. EEG Mind Reading Performance
    Typ Performance (Music, Dance, Drama, etc)
    Link Link
  • 2020 Link
    Titel Neuromatic Brainwave QUICK FIX
    Typ Performance (Music, Dance, Drama, etc)
    Link Link
  • 2020 Link
    Titel The image is taken. The artist is measured. The portrait is generated. Parallel Vienna 2020
    Typ Artistic/Creative Exhibition
    Link Link
Software
  • 2021 Link
    Titel Arg_ALT_Artivism_Thunder_Play, multi-platform game with EEG
    Link Link
Disseminationen
  • 0 Link
    Titel 13.05.2020 Newspaper Interview: Der Standard Science. Künstlerisches Spiel mit Gehirnströmen; by Alois Pumhösel. https://www.derstandard.at/story/2000117296435/kuenstlerisches-spiel-mit-gehirnstroemen
    Typ A press release, press conference or response to a media enquiry/interview
    Link Link
  • 0 Link
    Titel 26.06.2020 Angewandte Festival, CAST Online live multiplayer performance with passive brain data transmission, generative sonification and visualization with live chat in game and stream.
    Typ A formal working group, expert panel or dialogue
    Link Link
  • 0 Link
    Titel Interview for national news SCILOG magazine 2023
    Typ A magazine, newsletter or online publication
    Link Link
  • 0 Link
    Titel Interview SPIKE art Magazine Interview. 10.2023
    Typ A press release, press conference or response to a media enquiry/interview
    Link Link
  • 0 Link
    Titel Neuromatic Brainwave broadcasts series on social media (youtube)
    Typ Engagement focused website, blog or social media channel
    Link Link
Wissenschaftliche Auszeichnungen
  • 2023
    Titel 19.10.2023 Keynote Margarete Jahrmann, Experimental Game Cultures beyond Ludic Biedermeier! International conference. Gamez & ruleZ, Zürich, Switzerland.
    Typ Personally asked as a key note speaker to a conference
    Bekanntheitsgrad National (any country)
  • 2022
    Titel 10.09.2022 Margarete Jahrmann (AT), Hybrid Ludic Assemblages, Expanded Animation Symposium, ars electronica, Ars electronica center.
    Typ Personally asked as a key note speaker to a conference
    Bekanntheitsgrad National (any country)

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